شما اینجا هستید   دانشنامه زنان
دانشنامه زنان زایمان و نازایی

مراقبت های دندان پزشکی در دوران بارداری

افزایش مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری:
مشکلات دهان و دندان خانم‌ها در دوران بارداری به دلایل مختلفی افزایش می‌یابد. یکی از این علت‌ها، مشکلات لثه و پرخون و نرم شدن آن ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری است که باعث می‌شود در اثر تروماهای خفیف مانند مسواک زدن دچار خونریزی شود. دلایل دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری، تهوع و استفراغ بارداری و افزایش محیط اسیدی دهان به دنبال آن، رعایت نکردن بهداشت دهان به دلیل خستگی و کم حوصلگی در این دوران و ... است. بنابراین بارداری به خودی خود موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود.

لزوم توجه به مراقبت های دهان و دندان در دوران بارداری:
 با مراقبت‌های قبل و هنگام بارداری می‌توان از بروز مشکلات دهان و دندان در این دوران جلوگیری کرد. متاسفانه بیماریهای مربوط به لثه و دندان با زایمان زودرس ارتباط دارند. با درمان این بیماریها سلامت دندان بهبود می‌یابد ولی از زایمان زودرس جلوگیری نمی‌شود. نکته مهم این است که در حاملگی منعی برای درمانهای دندانپزشکی از جمله رادیوگرافی‌های دندانی وجود ندارد. کارهای ضروری در دندانپزشکی، مانند پر کردن پوسیدگی دندان یا روکش کردن آن در زمان بارداری باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم شود.
کم¬خطرترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی در زمان بارداری سه ماهه دوم بارداری است. در سه ماهه سوم بارداری برای خانم باردار سخت است که مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد تا روی دندانش کارهای لازم انجام شود. با این وجود گاهی اوقات ممکن است مجبور شویم کارهای فوری دندانپزشکی مانند روت کانال(عصب کشی) را در زمان بارداری انجام دهیم. اعمال دندانپزشکی که مربوط به زیبایی دندانها می‌شود -مانند سپید کردن دندان‌ها- باید به بعد از زایمان موکول کرد.

تاثیر داروهای دندان پزشکی بر جنین:
مطالعات ضد و نقیضی در مورد اثرات مضر داروهای دندانپزشکی بر روی جنین وجود دارد. یکی از بیشترین داروهای مورد استفاده، لیدوکائین است. با توجه به این که این دارو از جفت عبور می‌کند بهتر است که میزان استفاده از آن کنترل شده باشد. اما مهم است که خانم باردار در هنگام دندانپزشکی درد زیادی را تحمل نکند. برای جلوگیری یا درمان عفونت قبل یا بعد از کار دندانپزشکی در صورت صلاحدید پزشک داروی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین، سفالکسین و اریترومایسین خطری برای خانم باردار ندارد. با توجه به توضیحات ارائه شده قویا توصیه می‌شود، قبل از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل فرمایید.

|  مشاهده تاریخچه موضوع  |